Вже чотири місяці в Україні діє новий Санітарний регламент, який містить низку новацій, спрямованих на забезпечення здорового харчування дітей в закладах освіти. Одним із компонентів організації харчування дітей є питний режим.

Так, у новому документі організації питного режиму приділено більше уваги. Якщо раніше йшлося про забезпечення питної води під час прийому їжі, то тепер Санітарний регламент передбачає доступ дитини до питної води протягом усього періоду перебування у школі.

Вода, яку п’ють діти, має бути якісною і добре очищеною. Адже вживання неякісної води (неочищеної водопровідної або колодязної) є однією з причин порушень діяльності шлунково-кишкового тракту у дітей. Погана вода негативно впливає на більш вразливий, ніж у дорослих, дитячий організм.

Вода, що постачається у заклади освіти, повинна відповідати вимогам Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» (ДСанПіН 2.2.4-171-10) затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 12 травня 2010 року №400. Організація питного режиму повинна сприяти задоволенню потреб дітей у безпечній та якісній воді.

Новий Санітарний регламент передбачає, що:

- кожна дитина за потреби повинна отримати кип’ячену або фасовану воду в індивідуальному посуді;

- фасована негазована вода промислового виробництва, а також вода з установок із дозованим розливом негазованої фасованої питної води повинні відповідати вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10, що підтверджується виробником;

- при використанні установок із дозованим розливом негазованої фасованої води заміна ємності повинна здійснюватися не рідше одного разу на 2 тижні.

Також вказано, що заклади освіти повинні бути обладнані інженерними мережами господарсько-питного водопостачання. У випадку відсутності в населеному пункті централізованих мереж водопроводу для закладу освіти необхідно передбачити водопостачання від артезіанської свердловини з подачею води до приміщень закладу освіти. У сільських населених пунктах при відсутності централізованого водопостачання допускається також використання громадських свердловин, колодязів, каптажів для подачі води в мережу господарсько-питного водопостачання закладу.

В 2020 році фахівці Держпродспоживслужби відібрали понад 500 зразків води питної в закладах освіти для проведення лабораторних досліджень. Найбільше порушень виявили у зразках, отриманих з джерел нецентралізованого водопостачання за санітарно-хімічними показниками.

В рамках заходів державного нагляду (контролю) досліджено 200 проб питної води за мікробіологічними показниками. З них 11 проб (5,5%) не відповідали вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10 (виявлено загальні коліформи). За мікробіологічними показниками питна вода не відповідала вимогам у 8 закладах освіти.

Також досліджено 199 проб питної води за санітарно-хімічними показниками. З них 66 проб (33,2%) не відповідали вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10 (каламутність, загальна жорсткість, вміст сульфатів, хлоридів, сухий залишок, нітрити). Питна вода не відповідала за санітарно-хімічними показниками в 46 закладах освіти.

Для експертизи питної води на радіологічні показники відібрано 136 проб, у 3 пробах виявлено перевищення вмісту радону.

За результатами фахівці Держпродспоживслужби надали 88 приписів про необхідність усунути порушення, а також направили листи з рекомендаціями щодо вжиття відповідних заходів з покращення стану води керівникам закладів освіти, керівникам управлінь/відділів освіти місцевих органів влади та самоврядування, сільським головам, балансоутримувачам об’єктів водопостачання.

Керівниками закладів освіти вжито наступні заходи: встановлено очищувальні фільтри, проведені повторні лабораторні дослідження, забезпечено заклади освіти бутильованою водою, яка відповідає вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10.

 

 

 

Світловодсько-Великоандрусівський відділ ГУ

ДПСС в Кіровоградській області