новини
Права та обов’язки зареєстрованих безробітних
До зайнятого населення відносяться категорії осіб, визначені статтею 4 Закону України «Про зайнятість населення», в тому числі:
- особи, зареєстровані як суб’єкт підприємницької діяльності;
- особи, які отримують відповідно до законодавства допомогу, компенсацію та/або надбавку по догляду за: дитиною з інвалідністю; особою з інвалідністю І групи; особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує стороннього догляду або досягла 80-річного віку; грошове забезпечення як батьки-вихователі дитячих будинків сімейного типу, прийомні батьки; грошову допомогу по догляду за особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду;
- члени особистого селянського господарства;
- фермери та члени фермерського господарства.
Права та обов’язки зареєстрованих безробітних, визначені статтею 44 Закону України «Про зайнятість населення».
1. Зареєстровані безробітні мають право на:
- безоплатне одержання від територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції:
- послуг з пошуку підходящої роботи та сприяння у працевлаштуванні, в тому числі на громадські та інші роботи тимчасового характеру;
- консультаційних, інформаційних та профорієнтаційних послуг з метою обрання або зміни виду діяльності (професії);
- інформації про свої права та обов’язки як безробітного;
- відомостей про себе, які містяться в Єдиній інформаційно-аналітичній системі;
- матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги відповідно до законів України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та «Про зайнятість населення»;
- збереження права на виплату допомоги по безробіттю на період участі у громадських та інших роботах тимчасового характеру (тривалістю до 180 днів, зокрема у разі заміщення тимчасово відсутнього працівника) у розмірах, встановлених до укладення ними строкового трудового договору на участь у таких роботах;
- оскарження, у тому числі до суду, дій або бездіяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, їх посадових осіб, що призвели до порушення прав щодо зайнятості особи.
2. Зареєстровані безробітні зобов’язані:
- самостійно або за сприяння територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, здійснювати активний пошук роботи, який полягає у вжитті цілеспрямованих заходів до працевлаштування, зокрема взяття участі у конкурсних доборах роботодавців;
- відвідувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, в якому він зареєстрований як безробітний у визначений і погоджений з ним час, але не рідше ніж один раз на тридцять календарних днів;
- дотримуватися письмових індивідуальних рекомендацій щодо сприяння працевлаштуванню, зокрема брати участь у заходах, пов’язаних із сприянням забезпеченню зайнятості населення;
- інформувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 Закону України «Про зайнятість населення».
3. Відповідальність за достовірність поданих до центру зайнятості даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації/перереєстрації безробітного та призначення/поновлення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.
У разі не виконання зареєстрованим безробітним своїх обов’язків та зловживання ними, з нього може бути стягнено сума виплаченого забезпечення та вартості соціальних послуг відповідно до частини третьої статті 36 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».
Відповідно до Закону України «Про захист персональних даних» персональні дані зареєстрованих безробітних включені до Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості з метою надання послуг зі сприяння працевлаштуванню та здійснення верифікації та моніторингу достовірності інформації, поданої ними для нарахування та отримання матеріального забезпечення на випадок безробіття.
Кіровоградський обласний центр зайнятості
Чи можуть фермери реєструватись як безробітні?
Під час реєстрації як безробітного в ЦЗ особа заповнює та подає відповідну заяву встановлено зразка. Серед іншого, в заяві зазначається чи є особа фермером чи ні.
Згідно норм чинного законодавства фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства.
Відповідно члени фермерського господарства не можуть реєструватися як безробітні. І це стосується не тільки голів фермерського господарства, а всіх його членів.
А от членами фермерського господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 14-річного віку, інші члени сім'ї, родичі, які об'єдналися для спільного ведення фермерського господарства. При цьому фермерське господарство може мати статус сімейного фермерського господарства. Фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа або фізична особа – підприємець.
На відміну від фермерів, наймані працівники, які працюють у фермерському господарстві і звільнились з роботи, можуть реєструватись як безробітні на загальних засадах.
Слід зазначити, що трудов івідносини у фермерському господарстві базуються на основі праці його членів. У разі виробничої потреби фермерське господарство має право залучати до роботи в ньому інших громадян за трудовим договором (контрактом).Залучення сімейним фермерським господарством інших громадян до роботи як найманих працівників може здійснюватися виключно для виконання сезонних та окремих робіт, які безпосередньо пов’язані з діяльністю господарства і потребують спеціальних знань чи навичок.
З особами, залученими до роботи у фермерському господарстві, укладається трудовий договір (контракт) у письмовій формі, в якому визначаються строк договору, умови праці і відпочинку (тривалість робочого дня, вихідні дні, щорічна відпустка, форми оплати праці та її розміри тощо).
Видача трудових книжок членам фермерського господарства і громадянам, які працюють у ньому за трудовим договором, та їх ведення здійснюються відповідно до законодавства про працю.
Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості
Чи призначається сезонним звільненим працівникам допомога по безробіттю?
Призначення допомоги по безробіттю для сезонних працівників залежить від декількох факторів.
Якщо особа вперше звертається до ДСЗ, допомога по безробіттю призначається строком до 360 календарних днів.
Якщо сезонний працівник вже звертався до ЦЗ і отримував допомогу по безробіттю, її призначення залежить від 2-річного періоду. Мова йде про те, що для особи 360 днів виплати обмежуються 2-ма роками. В межах цього періоду, в не залежності від кількості звернень, сумарно тривалість виплати не перевищить 360 днів.
Особа зареєструвалась у ЦЗ в жовтні 2016 року, отримувала допомоги по безробіттю 8 місяців, працевлаштувалась, звільнилась з роботи і в листопаді 2019 року реєструється в ЦЗ. В такому випадку дворічний цикл закінчився ще рік назад і особа отримує право на виплату допомоги по безробіттю на нові 360 днів.
Другий приклад. Особа зареєструвалась у ЦЗ в січні 2019 року, отримувала допомогу по безробіттю 4 місяці, працевлаштувалась, звільнилась з роботи і в листопаді 2019 року реєструється в ЦЗ. В такому випадку дворічний цикл виплати триває по січень 2021 року. Особа отримує право на виплату залишку допомоги по безробіттю на 8 місяців.
Третій приклад. Особа зареєструвалась у ЦЗ в січні 2018 року, отримувала допомогу по безробіттю 4 місяці, працевлаштувалась, звільнилась з роботи і в листопаді 2019 року реєструється в ЦЗ. В такому випадку особа отримує право на виплату залишку допомоги по безробіттю на 8 місяців. Але ці місяці будуть обмежені дворічним циклом, тому фактично виплата буде припинена в січні 2020 року.
Четвертий приклад. Особа зареєструвалась у ЦЗ в грудні 2017 року, отримувала допомогу по безробіттю 5 місяців, працевлаштувалась, звільнилась з роботи. В 2018 році зареєструвалась в ЦЗ, отримувала допомогу по безробіттю 7 місяців, працевлаштувалась, звільнилась і в листопаді 2019 року реєструється в ЦЗ. В такому випадку дворічний цикл закінчується у грудні 2019 року, але допомога по безробіттю не буде призначена, внаслідок того, що всі 360 днів її виплати вже пройшли.
Приклади наведені для тривалості виплати допомоги по безробіттю до 360 днів і для причини звільнення з роботи по закінченню строку дії договору.
Для осіб передпенсійного віку, тобто за 2 роки до досягнення такого віку, тривалість допомоги складає до 720 днів.
Треба також враховувати, що для осіб звільнених з роботи за власним бажанням без поважних причин або за угодою сторін тривалість виплати скорочується на 90 днів.
Таких умовних прикладів може бути ще декілька, тим більше для осіб передпенсійного віку.
Тому, радимо отримувати детальні консультації щодо призначення допомоги по безробіттю безпосередньо в ЦЗ.
Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості
Які соціальні послуги можуть отримати в ЦЗ звільнені сезонні працівники?
Головною метою звернення громадян до ДСЗ має бути пошук роботи. Цей пошук може стосуватись як постійного робочого місця, так і тимчасового працевлаштування. При вирішенні питань працевлаштування, в залежності від наявної у безробітного професії, вмінь та навичок, особі може пропонуватись проходження професійної підготовки чи підвищення кваліфікації. Окрім того безробітним надається спектр послуг з професійної орієнтації.
Тому, навіть якщо звільнений сезонний працівник розраховує на те, що с/г роботодавець візьме його навесні на роботу, при зверненні до ЦЗ цій особі буде пропонуватись працевлаштування на наявні вакантні місця. При виборі підходящої роботи враховується місце проживання особи та транспортна доступність до інших населених пунктів.
Якщо в тому селі, де проживає сезонний працівник, не має інших роботодавців окрім с/г товаровиробників, йому буде пропонуватись робота в інших населених пунктах. Крім того безробітному буде пропонуватися взяти участь у громадських роботах.
Варто зазначити, що дві відмови від підходящої роботи є підставою для припинення реєстрації безробітного.
При цьому жодним чином не враховується той факт, що особа очікує повернення на сезонну роботу.
До того ж, а про це свідчить практика роботи, у роботодавця можуть і змінитись плани щодо прийому на роботу працівників, наприклад, внаслідок закупівлі нової техніки, яка дозволяє виконувати роботи з меншою кількістю робочих рук.
Для тих хто шукає роботу, на офіційному сайті Кіровоградського обласного центру зайнятості у розділі «Громадянам» нещодавно створено новий сервіс – Інтерактивна мапа вакансій. Цей сервіс створений за допомогою гугл-мапи і дозволяє за територіальною ознакою переглядати наявні вакансії.
Б. Стоян, заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості
Гід з державних послуг допоможе зорієнтуватися у нових е-сервісах
З початком карантинних обмежень електронізація взаємин з різними державними органами увійшла у нашу повсякденність. Це стосується, зокрема, й можливості онлайн реєстрації в державній службі зайнятості та отримання статусу безробітного для власників цифрового підпису через портал «Дія».
Черговою віхою стало створення Міністерством цифрової трансформації України своєрідного путівника для користувачів – Гіду з державних послуг – порталу з інформацією про всі послуги, що надаються органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Відтепер на сервісі доступна інформація про 1170 послуг –місце надання, строки, вартість, необхідні документи, а також спосіб оскарження результатів неналежним чином наданих послуг. Сервіс постійно оновлюється і невдовзі на портал буде перенесено 100% державних послуг в Україні. Послуги розподілено за 17 категоріями залежно від сфери діяльності та 36 життєвими подіями. Придбати нерухомість, змінити місце прописки чи відкрити бізнес – усю необхідну інформацію щодо офіційних реєстрацій та отримання необхідних послуг можна легко знайти на Гіді. Перейти на портал можна за цим посиланням.
Привертає увагу зручний для користувача інтерфейс, в якому послуги згруповані не за суб’єктами, а за різними життєвими подіями та ситуаціями, близькими кожній людині. Наприклад:
- «Я потребую соціального захисту»
- «Мене цікавлять трудові правовідносини»
- «Я планую займатися незалежною професійною діяльністю» тощо.
Варто наголосити, що Гід з державних послуг – це офіційне джерело інформації. Якщо орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування під час надання певної послуги вимагатиме довідку, про яку не згадано на Гіді, посилання на цей портал є аргументом для громадян не надавати додаткові документи.
На Гіді з державних послуг працює зворотний зв’язок. Якщо користувач не знайшов інформацію про потрібну йому послугу чи виявив помилку в наявній інформації, можна скористатися зворотним зв’язком – і послуга обов’язково з'явиться на сервісі. Такий двосторонній зв'язок допомагає покращити сервіс, визначити найбільш популярні послуги та виявити проблемні напрямки.
Державна служба зайнятості закликає громадян більш активно користуватися онлайн порталом «Дія» для отримання державних послуг, зокрема, й соціального захисту у разі настання безробіття.
Нагадаємо, що з дати запуску порталу «Дія», тобто з 26 квітня цього року вже понад 15 тисяч громадян зареєструвалися в службі зайнятості завдяки цьому сервісу. З інструкцією щодо можливостей електронної реєстрації та оформленню виплат допомоги по безробіттю можна ознайомитися за посиланням.
Кіровоградський обласний центр зайнятості
Як розраховується розмір допомоги по безробіттю?
Розмір допомоги по безробіттю розраховується для кожного клієнта індивідуально.
Він залежить від:
- страхового стажу людини;
- підстави звільнення;
- розміру заробітної плати за останні 12 місяців.
Максимальний розмір допомоги по безробіттю не може перевищувати 4 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (наразі це 8 788 грн).
Розмір мінімальної допомоги по безробіттю у період карантину становить 1 000 грн.
Кіровоградський обласний центр зайнятості